ROMANA   ENGLEZA

ACTIVITATI

PRIMELE DEMERSURI

Promovarea proiectului  a inceput cu prezentarea facuta in cadrul Consiliului Profesoral al scolii in ziua de 2 septembrie 2013 si a continuat cu popularizarea de-a lungul intregii luni, la sedintele cu parintii. In urma descrierii proiectului, acestora li s-au aplicat chestionare pentru a vedea impactul si disponibilitatea lor de a ajuta la desfasurarea activitatilor. Elevii au fost de asemenea informati despre tematica proiectului si au fost invitati sa participle in numar cat mai mare.Selectarea grupului tinta al elevilor si seniorilor s-a facut pe baza de chestionar. 

 

POWERPOINT - PREZENTAREA SCOLII SI A ORASULUI

 In cursul lunii septembrie 2013 s-a finalizat prima activitate din proiectul "I teach you, ÿou teach me: Share wisdom of life", si anume prezentarea power point a scolii si orasului care reprezinta si primul rezultat al proiectului. Acest power point, alaturi de cele venite din scolile participante, vor constitui punctul de pornire in cunoasterea partenerilor la intalnirea de lucru din Jumilla, Spania, din luna octombrie. Citește mai mult... 

 

PRIMA REUNIUNE DE PROIECT - JUMILLA, SPANIA 

Pentru deplasarea in prima vizita din proiect, in Jumilla, Spania, in perioada 06 – 11.10.2014, scoala noastra a fost reprezentata de: prof. Marieta Chirileanu, membru in echipa de proiect, prof. Ioan Marian Pop, directorul scolii si membru in echipa de proiect si prof. Dorina Miclaus, coordonator al proiectului.

 

 Prima zi a programului propriu-zis a debutat cu vizita la Liceul “Infanta Elena” unde ne-am intalnit cu elevi si profesori, atat in timpul cursurilor cat si in pauze  si am  aflat amanunte despre istoricul acestei scoli, despre specificul ei, despre aspectele cele mai valoroase ale activitatii din aceasta institutie si despre proiecte de viitor pe care  si le propun pentru eficientizarea muncii lor si, implicit, a rezultatelor asteptate. Aceasta unitate scolara  pregateste atat clase gimnaziale cat si liceale iar acestea din urma  sunt – o parte, clase profesionale, care pregatesc meseriasi in profil mecanic iar o alta parte, clase teoretice pentru elevi ce vor sa continue studiile universitare. Tot in  prima zi s-au facut si prezentarile power point ale scolilor partenere.

In decursul celorlalte activitati de workshop, din zilele urmatoare am dezbatut problema rezultatelor asteptate ca urmare a desfasurarii activitatilor din proiect si in mod special impactul asupra tinerilor si al seniorilor, dar si al comunitatii.  De asemenea,  s-au stabilit  datele exacte pentru urmatoarele vizite si totodata numarul de elevi si profesori care vor participa de fiecare data. S-a discutat in amanunt despre activitatile ce trebuie sa fie finalizate pana la urmatoarea intalnire, ce va avea loc in Romania, intre 20 – 24 ianuarie 2014. In plus, s-a stabilit modalitatea de realizare a website-ului, a blogului pentru voluntari, s-au discutat amanunte despre concursul de desene “Deseneaza-ti bunicul” si despre crearea logo-ului (care va fi selectat la intalnirea din Romania), despre cum anume sa fie conceput calendarul de la finele anului 2013.

   

Pe agenda reuniunii s-a aflat si intalnirea cu primarul orasului Jumilla in frumoasa cladire a Primariei orasului. Primarul, care ne-a intampinat calduros, s-a aratat foarte incantat de tematica proiectului si ne-a urat mult success in implementarea acestuia. Cu ocazia unei vizite de lucru in orasul Murcia, capital regiunii, am fost primiti de catre Autoritatea Educationala Regionala din Murcia unde, dupa o scurta intampinare am luat parte la o prezentare a proiectelor Comenius la nivel regional, cu referire directa la proiectul nostru. Prezentarea power point a fost facuta in limba engleza de catre responsabilul  general cu educatia din regiune, alaturi de care au fost prezenti si responsabilii pe diferite domenii, inclusive cel al proiectelor cu finantare europeana.

   

Intalnirea din Jumilla a avut si o componenta culturala, vizata  de altfel si prin proiect. Ca atare, colegii nostri spanioli ne-au dus intr-un tur pietonal al orasului  Jumilla, cu vizitarea teatrului si  a castelului. In orasul Murcia am parcurs, de asemenea, o parte din zona centrala a orasului reusind sa vedem catedrala, de o frumusete extraordinara, si teatrul Romero. Peste tot ne-a impresionat frumusetea cladirilor, amabilitatea si ospitalitatea oamenilor dar si peisajul tulburator care a lasat in memoria noastra amintiri de neuitat.

           

Obiectivele stabilite la prima reuniune de proiect, si anume: cunoasterea reciproca a partenerilor, identificarea asemanarilor si deosebirilor educationale intre tara gazda si parteneri, stabilirea modului de cooperare intre parteneri si rolul fiecaruia; planificarea activitatilor pentru primul an al proiectului au fost atinse cu succes.    

   

STABILIREA GRUPULUI TINTA - BUNICII

 Anterior lansarii proiectului bunicii propusi de parinti si copii pentru a participa la activitati au avut o intalnire cu membrii echipei de proiect (in data de 10 octombrie 2013) pentru a fi informati mai exact despre continutul proiectului. Intalnirea a fost organizata si condusa de d-nele prof. Smaranda Petretchi si prof. Elena Muntean.

 

POPULARIZAREA PROIECTULUI PRIN TELEVIZIUNE

In data de 22 octombrie 2013, prin intermediul  emisiunii “Apel la comunitate” a D-lui Octavian Butuza de la eMaramures  s-a facut cunoscuta  la nivel local si judetean implicarea noastra in acest proiect, continutul si scopul acestuia. La emisiune au participat d-na prof. Dorina Miclaus,  dl. director Ioan Marian Pop si d-na prof. pentru invatamant primar Smaranda Petretchi, ca membri ai echipei, si in calitate de invitati, d-na Ligia Durus, inspector pentru proiectele cu finantare europeana din ISJMM si dl. Ioan Sacalean, fost director al scolii noastre aflat acum in calitate de bunic si membru in grupul tinta al proiectului.

 

LANSAREA PROIECTULUI

In data de 23.10 2013 am organizat la Biblioteca Judeteana “Petre Dulfu” lansarea oficiala a proiectului, cu invitati din randul autoritatilor locale, din ISJMM, actuale si foste cadre didactice ale scolii, parinti, copii, bunici sau seniori care au acceptat sa participle in proiectul nostru. Activitatea a fost popularizata in presa prin bunavointa partenerilor nostri,  e Maramures Media si ziarul “Graiul Maramuresului”.Citește mai mult... 

 

 CONCURS PENTRU REALIZAREA LOGO-ULUI PROIECTULUI

 In 25 octombrie 2013, am lansat in scoala concursul care are ca finalitate realizarea logo-ului proiectului. Acesta trebuie sa  contina sloganul “Share Wisdom And Life” si  steagul Comunitatii Europene si  trebuie sa  include steagurile  tarilor partenere, Spania, Polonia, Turcia, Ungaria , Italia, Lituania, Suedia si Romania. La intalnirea din Romania, din 20 – 24 ianuarie 2014, se va decide care dintre logo-urile declarate castigatoare in fiecare din cele opt tari partenere  va deveni si logo-ul proiectului.

 

  CONCURS "DESENEAZA-TI BUNICUL" 

  In 1 noiembrie 2013, s-a lansat in scoala concursul de desene “Deseneaza-ti bunicul”, care are ca subiect realizarea de catre elevi din scoala noastra a unor lucrari ce vizeaza persoane de varsta a III-a, bunici in general, cu diferitele lor stiluri de viata. Lucrarile pot fi concepute in diverse modalitati ( pictura, grafica, colaj etc), pe hartie in format A4, pe orizontala.  Concursul se va finaliza cu selectarea celor mai frumoase lucrari, care vor fi expuse pe unul din panourile de la Coltul Comenius.  Primele doua considerate ca cele mai bine realizate artistic, vor  fi incluse in calendarul international care se va tipari in luna decembrie 2013, pe baza celor mai bune doua desene selectate de fiecare din partenerii  implicati  in proiect; cele doua desene castigatoare din scoala noastra vor fi publicate si pe site-ul Comenius al scolii.

 

 DESEMNARE CASTIGATORI AI CONCURSULUI " DESENEAZA-TI BUNICUL"

Joi, 5 decembrie 2013, s-a hotarat care dintre desenele realizate de elevii scolii noastre la concursul de desene “Deseneaza-ti bunicul” sa fie desemnate  castigatoare si, ca urmare, trimise pentru a fi publicate in calendarul international. Acesta se va realiza pana la finele lunii in curs cu  desenele primite de la toti partenerii. In scoala noastra, selectia s-a facut deopotriva la nivelul claselor primare cat si gimnaziale si  castigatoare au fost bunicile; la clasele  primare a fost ales desenul elevei  Alexandra Vâţă  din clasa a IV-a B, iar la clasele gimnaziale,  desenul elevei Corpodean Oana din clasa a VII-a A. Le felicitam pe fete  si le publicam desenele castigatoare Citește mai mult... .

 

CALENDARUL INTERNATIONAL 2014

La inceputul lunii decembrie 2013 s-au selectat desenele castigatoare realizate de elevii scolii noastre la concursul de desene “Deseneaza-ti bunicul”. Acestea au fost postate pe site si trimise la partenerii suedezi pentru a fi publicate in calendarul international care s-a realizat in cursul lunii decembrie cu  desenele primite de la toti partenerii. Calendarul finalizat a fost publicat si afisat in fiecare clasa din scoala. - Citește mai mult... 

 

 

DESEMNARE CASTIGATOR LOGO LA NIVEL DE SCOALA

În data de 15.01.2014 a fost selectat desenul câștigător în competiția pentru alegerea logo-ului priectului Comenius la nivelul școlii noastre. Lucrarea elevei Oana Corpodean din clasa a VII-a A a fost aleasă să ne reprezinte la faza finală de selecție a logo-ului oficial al proiectului, intrând în competiție cu celelalte desene declarate câștigătoare în școlile partenere. Felicitări tuturor participanților pentru strădanie și implicare. Citește mai mult... 

 

A DOUA REUNIUNE DE PROIECT - BAIA MARE, ROMANIA

In perioada 20-24 Ianuarie 2014 s-a desfasurat la Scoala Gimnaziala “Avram Iancu” din Baia Mare cea de-a doua vizita de lucru in cadrul proiectului. Au fost prezenti la aceasta reuniune 18 cadre didactice si 10 elevi din tarile partenere (Spania, Italia, Polonia, Lituania, Suedia, Ungaria si Turcia).

 

Agenda activitatilor a cuprins activitati de evaluare,  monitorizare si planificare care s-au grupat in cateva work-shop-uri organizate la scoala, dar si intalniri de lucru si dezbateri alaturi de parteneri locali, in special bunici sau seniori care au reprezentat diverse categorii profesionale (oameni din administratie, artisti plastici, unii membri ai Consiliul de Onoare al Municipiului Baia Mare).

         

Programul a cuprins si activitati culturale (prevazute in proiect) care au urmarit sa ofere o imagine cat mai elocventa  a specificului regiunii Maramures, a traditiilor si obiceiurilor locale, dar si a elementelor emblematice ale zonei (repere  istorice-Turnul lui Stefan, Turnul Macelarilor; Scoala Baimareana de pictura; minerit si mineralogie).

     

Avand in vedere faptul ca majoritatea unitatilor de invatamant partenere sunt licee, si dorind ca acestia sa aiba o imagine cat mai adecvata asupra organizarrea invatamantului in Romania (sa perceapa similitudinile si diferentele dintre sistemele educationale), am inclus in agenda de lucru si o vizita la Colegiul National “Mihai Eminescu” care s-a soldat si cu o activitate de diseminare a proiectelor COMENIUS in derulare din cele 2 institutii.

    

Elevii parteneri au fost gazduiti in familii si au avut program cu familiile gazda in cursul dupa amiezii si serii. Dimineata, au participat alaturi de elevi din scoala la actiuni in comun cu profesorii sau actiuni organizate separat, numai pentru ei, in vederea expunerii lor la o interactiune cat mai intensa, pentru a comunica in limba engleza si a stabili legaturi de prietenie cat mai durabile. Au luat parte la activitati de “team building”, activitati sportive, ateliere de “craftwork” si origami, au efectuat vizite la muzee si s-au intalnit cu voluntari de la ONG-ul “Team for youth” si cu seniori din Centrul Multifunctional “Rivulus Pueris”, principalul partner local pentru actiunile de voluntariat din proiectul nostru.

     

In cadrul acestei reuniuni s-a stabilit logo-ul general al proiectului in urma selectiei realizate dintre logo-urile castigatoare la nivelul scolilor partenere. S-a  desemnat ca  cel mai reprezentativ desenul realizat de partenerii italieni. Acesta urmeaza sa fie afisat pe site-urile  scolilor partenere si pe toate materialele proiectului.  Diseminare in media locala gasiti la adresele de mai jos: 

http://www.emaramures.ro/stiri/92835/PROIECT-COMENIUS-Profesori-si-elevi-din-sapte-tari-participa-la-un-schimb-de-experienta-la-Scoala-Generala-Avram-Iancu-din-Baia-Mare-VIDEO-

http://www.graiul.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=21456:profesori-i-elevi-din-7-ri-prezeni-in-baia-mare&catid=33:educatie&Itemid=7  

 

INTALNIRE CU PARINTII SI ELEVII GAZDUITORI

 Miercuri, 12 februarie 2014, ora 17:00, in prezenta domnului director Pop Ioan Marian, s-a organizat la scoala o întâlnire de suflet între coordonatorul proiectului, prof. Miclăuş Dorina si membrii echipei de proiect pe de o parte, si părinţii şi elevii implicaţi in activitatea de gazduire a elevilor din scolile partenere veniti in vizita de lucru din Romania, pe de alta parte. Scopul întâlnirii a fost diseminarea activitatilor de buna practica derulate in cursul saptamanii 20 – 24 ianuarie 2014   si, desigur,impartasirea impresiilor acumulate in urma evenimentelor, cu desprinderea concluziilor generate de aceasta experienta, inedita, pentru toatea lumea.

Pentru o bună comunicare între cele trei grupe implicate: profesori, părinţi si elevi, s-au prezentat, la început, câteva imagini din timpul activităţilor, bun prilej de „spargere a gheţii”. S-au evidentiat, pe rând, părţile bune, si anume: respectarea programului propus, varietatea activităţilor, exigenţa şi responsabilitatea fiecărui membru implicat, comunicarea excelentă între toate persoanele participante, sprijinul colegilor  care au susţinut activitatea si au menţinut ordinea şi disciplina în şcoală prin suplinirea colegilor insarcinati cu desfasurarea activitatilor alaturi de parteneri.

Părinţii au punctat părţile bune, scotand in evidenta activităţile diversificate, realizate atat prin agenda pregatita la scoala pentru programul din cursul diminetii, dar mai ales cele  concretizate ca urmare a efortului lor conjugat de a-i face pe copii sa se simta bine: vizite la destinatii turistice cunoscute din jurul orasului Baia Mare (Suior, Mogosa, Surdesti), seara de bowling in grup, inot la Dru –relax, activitati de olarit, mese in familie etc. Au  adus şi sugestii pertinente pentru alte proiecte de viitor (stabilirea unei intalniri cu parintii gazduitori inainte ca elevii parteneri sa soseasca, pentru cunoasterea lor reciproca si pentru a le crea posibilitatea de a se organiza cu activitati comune, in folosul tuturor copiilor; realizarea unui program mai detaliat pentru elevi, cu informarea lor despre acesta in prealabil).

Elevii au mărturisit că  s-au bucurat de momente deosebite alaturi de colegii lor din scolile partenere, au legat prietenii, au interactionat – unii mai mult, altii mai putin – in limba engleza si,cu totii au inteles cat de important este sa invete temeinic aceasta limba pentru a inlatura bariera imposibilitatii de a comunica si a se cunoaste cu cei cu care isi doresc acest lucru. Participanti la activitatile de workshop alaturi de parteneri, profesorii din echipa de proiect au remarcat si au semnalat faptul că elevii români sunt bine pregătiţi, stăpânesc bine limba engleză, au cunoştinţe bune, pot comunica fluent, dar la probele practice sunt destul de reticenţi, comparativ cu ceilalţi elevi, care au diverse programe şi discipline de studiu cu deschidere mai generoasă spre activităţile practice. Acelaşi lucru s-a observat şi în exprimarea opiniilor privind anumite aspecte ale activităţilor desfăşurate în comun. Este un semnal pentru profesori să aibă în vedere dirijarea  elevilor spre studiul interdisciplinar, spre comunicarea liberă pe diverse teme care-i pot atrage şi stimula într-o conversaţie degajată. 

Profesorii de la şcoala noastră au avut şansa de a vedea, prin prezentarile video ale participanţilor, diverse  tipuri de şcoli, dotarea lor la nivel standard, activităţile  diversificate  ale profesorilor şi elevilor, cu accent pe excursiile itinerante pentru lecţiile de la geografie, biologie, istorie, literatură. Cursurile opţionale de dans,  gastronomie, retorică, meşteşuguri tradiţionale, etc. au atras curiozitatea tuturor. La toate ţările participante s-a văzut clar accentul pus pe partea practică a înţelegerii  noţiunilor din diverse domenii şi, mai puţin, pe partea teoretică. Intalnirea s-a finalizat cu stabilirea, de comun acord, a elevilor care vor participa la mobilitati, in  viitoarele deplasari, pentru vizitele de lucru din Lituania, Ungaria, Suedia, Italia si Polonia (in Turcia nu participa elevi).

(A consemnat prof. Elena Muntean – membru in echipa de proiect)  

 

"POVESTEA MEA DE VIATA"

  In data de 25. 02. 2014, in Scoala Gimnaziala “ Avram Iancu “ s-a desfasurat activitatea  intitulata “ Povestea mea de viata” prevazuta in cadrul Proiectului Comenius “ I Teach You, You teach Me: Share Wisdom And Life “ ca prima intalnire a elevilor cu seniorii. Alaturi de acestia,  la activitate au mai  participat  bunici ai elevilor, foste cadre didactice ale scolii, dar si membri ai echipei de proiect, actuale cadre didactice in scoala. Povestile de viata  au starnit un real interes in randul elevilor. 

 

    

Acestia au consemnat momente  importante din relatarile expuse, au adresat intrebari seniorilor, urmand ca mai apoi sa realizeze eseuri referitoare la temele discutate, eseuri ce vor fi prezentate intr-o alta activitate din proiect.  Cele mai bune trei povesti relatata  sub forma de eseu de elevi implicati  in proiect si prezenti la intalnire, vor fi traduse in limba engleza si postate pe site-ul international al proiectului. Toate relatarile  consemnate de la aceasta intalnire, vor fi publicate pe site-ul Coltul Comenius.    Album foto

Povestirile seniorilor au venit  din diferite domenii . Au fost abordate teme legate de bucuria si mandria de a fi bunici,  de educatie si, mai ales, de un segment al istoriei, extrem de tulburat pentru intreaga omenire . Astfel copiii au putut afla cum “ era pe vremea aceea “ sub  mai multe aspecte.  Relatarile din cel de al II-lea Razboi Mondial, povestirea  evenimentelor traite de bunicii prezenti i-au facut pe copiii sa simta cu putere “gustul” acelor vremuri, mai cu seama ca ele au fost istorisite de fosti comandanti ai Armatei Romane prezenti pe front . 

(a consemnat, prof. Smaranda Petretchi, membru in echipa de proiect) 

 

A TREIA REUNIUNE DE PROIECT - PLUNGE, LITUANIA

 In perioada 07 – 11 aprilie 2014 s-a desfasurat la Plunge, Lituania, cea de-a treia vizita de luicru din proiectul Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”. Din scoala noastra au participat doamnele profesoare Dorina Miclaus, in calitate de coordonator al proiectului si Sonia Corpodean, membru in echipa de proiect si elevele Roxana Bolchis (cls. a VIII-a A) si Iuliana Buciu (cls. a VIII-a B). Delegatia a fost primita foarte calduros si cu multa prietenie.

Agenda de lucru a fost conceputa pe doua segmente – pentru profesori si pentru elevi. Activitatile planificate pentru profesori au avut in centru – in primul rand – intalnirile de lucru  pentru a dezbate si evalua partea din proiect realizata pana in momentul de fata si, desigur, a definitiva modalitatile de lucru pentru actiunile ce urmeaza sa se realizeze pana la viitoarea intalnire din Ungaria. De asemenea, am participat la vizitarea scolii, deosebit de frumoasa si de bine dotata, la un program artistic intitulat sugestiv “Comenius Eurovizion” si realizat de elevii liceului intr-o maniera care a impresionat pe toata lumea; am luat parte la un tur ghidat al orasului Klaipeda si la o intalnire deosebita cu primarul orasului Plunge, care a facut o prezentare a proiectelor de dezvoltare care sunt in curs de desfasurare in zona.

     

   Am fost invitati intr-o pensiune pentru a gusta produse din bucataria traditionala lituaniana, am vizitat muzee care au starnit in noi o variata gama de sentimente – de la placere si bucurie, intr-un muzeu al mastilor sau in cel al stiintelor naturii, pana la infiorare si disconfort in muzeul “Militarism”, amenajat pe locul unde, in trecut, sovieticii si-au exersat lansarea rachetelor si si-au pregatit si antrenat soldatii.  O experienta deosebita a fost aceea de a exersa pictura pe oua, o traditie pascala foarte draga lituanienilor si ca atare, foarte populara. Inedita si impresionanta a fost, in egala masura, si vizita la biblioteca din Plunge, amenajata intr-o cladire foarte frumoasa, in parcul orasului, in vecinatatea palatului Oginski, recent renovat.  Directoarea acestei institutii, o persoana extrem de dinamica si de daruita muncii sale, cauta – si chiar reuseste – sa atraga lumea de toate varstele in incinta bibliotecii, in dorinta de a ridica nivelul cultural al comunitatii si nu doar prin lectura, ci si prin muzica ( acolo se organizeaza si concerte) sau expozitii diverse – pictura, fotografie – si chiar prin diverse ateliere de lucru cu copii si tineri, sau dezbateri pe probleme de interes comun.

 Agenda elevilor a fost in egala masura de plina de activitati interesante, care au vizat in primul rand apropierea elevilor unii de altii si colaborarea lor intr-un mod cat mai relaxat si mai eficient. Impresiile cu care s-au intors fetele sunt marturie a impactului pe care acest program l-a avut asupra lor:

“Am ramas cu o impresie uluitoare despre lituanieni si despre tara lor. Oamenii pe care i-am intalnit acolo au fost de o bunatate si o amabilitate extraordinare, si am apreciat in mod deosebit stradania lor de a face lucrurile bine, cu responsabilitate dar si placute in acelasi timp. Am izbutit sa imi fac o multime de prieteni noi, printre care chiar si profesorii care au supravegheat activitatile noastre si ne-au fost foarte apropiati.Ma bucur enorm ca am avut ocazia sa particip in acest proiect. Cred ca a fost cea mai frumoasa experienta din intregul meu parcus in viata, care nu e tocmai scurt, de 15 ani”. (Iuliana Buciu, cls.a VIII-a B)     

 (a consemnat prof. Dorina Miclaus, coordonator proiect) 

 

"JOCURI, DANSURI, MESTESUGURI"

 JOCURI - In după-amiaza zilei de 31.03.2014, la Muzeul Satului din Baia Mare s-au deschis larg porţile pentru a primi  grupul de elevi însoţiţi de bunicii lor. De data aceasta, nu a fost o vizită obişnuită ori pentru a marca o anumită sărbătoare tradiţională, ci  pur şi simplu a fost o vizită pentru joacă. Da, pentru joacă!

Invitat de onoare printre pitici şi bunici a fost doamna profesor universitar doctor, etnolog, Delia Suiogan de la Universitatea de Nord din Baia Mare. Mediator între cei mari şi cei mici, doamna profesor i-a adunat pe toţi într-un cerc şi a dat startul pentru joc invitând, rând pe rând bunicii prezenţi, pentru a conduce fiecare jocul propus. Numai ochi şi urechi, micii ştrengari au umplut de chiot şi veselie curţile caselor, jucând „Tupu”,”De-a v-aţi ascunselea”,”Baba-Oarba”, „Fântâniţa”,„Batistuţa”,„Omul negru”,„Podul de piatră”. Impresionaţi de entuziasmul copiilor, mângâiaţi de razele calde ale soarelui primăvăratic şi prezenţi în „satul  copilăriei”, bunicii nu numai că s-au jucat alături de copii, dar pentru o după-amiază s-a văzut că au lăsat grijile la poarta muzeului, devenind şi ei copii, fie alergând, fie cântând cu toţii: 

„Am pierdut o batistuţă             sau                „…Ora şase a sosit

Mă bate mămica                                            Omul negru n-a venit!...”

Cine are să mi-o dea

Îi sărut guriţa”

 „Podul de piatră s-a dărâmat       

A venit apa şi l-a luat,

Vom face altul pe râu în jos,

Altul mai trainic şi mai frumos!”

 

   

Partea a doua a activităţii a fost condusă tot de doamna profesor care a explicat celor prezenţi semnificaţia acestor jocuri tradiţionale, care aparţineau comunităţii rurale şi, mai ales, grupului de tineri având, evident, rol de relaxare, socializare, fiind o formă de învăţare a comportamentului  fie în comunitate, fie în relaţia dintre băieţi şi fete. De exemplu, jocul „Podul de piatră” îi învăţa cum să acţioneze în cazul în care inundaţiile ar fi distrus podul. Jocul „Batistuţa” pregătea intrarea tinerilor în horă, anticipând anumite relaţii de simpatie între aceştia. Jocul „Omul negru” îi obişnuia să trăiască şi să se mişte în cerc, acesta semnificând prezenţa eternă a mamei şi a puilor care fug, la un moment stabilit din cerc, dar se reîntorc, necondiţionat, tot în cercul familiei, al comunităţii. Alte jocuri, precum „Tupu”, „De-a v-aţi ascunselea”, „Baba- Oarba”,  îi învăţau să fie atenţi, creativi, agili, pentru că bucuria jocului, indiferent de vârstă, este autentică şi pune în valoare sufletul curat şi deschis al copilului din orice timp şi spaţiu. După expresia chipurilor celor prezenţi, a fost o după-amiază reuşită, petrecută în aer liber, numai între bunici şi copii.

(a consemnat prof. Elena Muntean-membru in echipa de proiect)

  MESTESUGURI - Cel de-al doilea modul al activitatii “Jocuri, dansuri si mestesuguri”, si anume partea despre activitati mestesugaresti s-a desfasurat, joi, 29 aprilie 2014, la Turnul Macelarilor. Cei 17 elevi, condusi de doamnele profesoare Luminita Balan si Dorina Miclaus,  au fost intampinati de doamna Oana Lesiu si condusi la atelierele mesterilor populari care isi asteptau musafirii cu portile si bratele deschise.

Timp de doua ore, elevii nostri au fost deopotriva invatacei si ucenici ai mesterilor populari Florica Roman, Livia Sovre, Ana Metenti si Cornel Sitar care, cu multa rabdare si bucurie, le-au facut lectii demonstrartive si apoi i-au lasat si pe ei sa experimenteze. Astfel, cu totii s-au perindat, pe rand, pe la roata olarului, la razboiul de tesut, au manevrat furca si fusul, acul de cusut si croseta. Au aflat informatii despre istoria acestor mestesuguri si de ce este important ca ele sa fie pastrate si transmise mai departe, peste generatii.

Relatia care s-a stabilit intre copii si seniori a fost una de apropiere fara rezerve, de incredere si acceptare si,  pe fondul acesta, impartasirea informatiilor despre fiecare mestesug in parte a venit in mod firesc, cu aceeasi naturalete cu care s-au deschis copiii spre ea, dar mai ales spre exercitiul practic. In felul acesta, un obiectiv major al activitatii  noastre s-a atins. Iar daca  aceasta scurta dar extrem de placuta experienta a reusit si sa le atraga atentia supra acestor preocupari vechi si atat de frumoase, inseamna ca activitatea noastra a fost, cu siguranta, una de succes. Pentru ca orice pasiune in viata omului incepe cu un moment de canalizare a atentiei; nu este cu putinta sa-ti placa ceva despre care nu stii nimic. Cei 17 elevi au patruns ceva din tainele olaritului, tesutului, brodatului si confectionatului de zgardane si obiecte de podoaba. Si au facut-o cu bucurie si entuziasm.

Le multumim pe aceasta cale gazdelor noastre de la Turnul Macelarilor, doamnei Oana Lesiu si mesterilor populari care ne-au primit si ne-au dezvaluit din secretele muncii lor cu dragoste si pasiune. Si cred ca vorbele Oanei Corpodean din clasa a VII-a A, participanta la aceasta activitate, vor fi percepute ca un omagiu adus stradaniei de a crea frumosul odata trecut prin filtrul simtirii patimase: “Ceea ce tehnologia poate realiza azi in cateva minute, mesterul popular face In zile sau saptamani intregi, insa creatia lui e vie”. E ca apa vie: da forta si vitalitate. 

   

(a consemnat prof. Dorina Miclaus)

 DANSURI - Cea de a treia parte a activitatii “Jocuri, dansuri si mestesuguri”, care s-a desfasurat la Centrul “Rivulus Pueris” in data de 6 mai 2014, a fost dedicata dansului. Ca si in celelalte doua module, actorii principali au fost seniorii care au avut sarcina speciala de a-i invata pe copii dansuri de pe vremea cand erau ei tineri. La activitate, pe langa bunici si alti seniori implicati in proiect, au fost prezenti elevi ai scolii noastre insotiti de doamnele profesoare Miclaus Dorina, Balan Luminita si Muntean Elena.

    

In debutul activitatii, unul dintre bunici, domnul Tohatan Augustin, le-a vorbit celor prezenti despre dans ca modalitate de distractie in trecut si in prezent. Daca in trecut, tinerii apreciau tangoul si valsul, si in general dansurile in pereche, tinerii de astazi prefera dansurile mai ritmate care le permit sa danseze in grup, dansul ramanand si astazi un excelent prilej de a socializa.

Domnul Tohatan a subliniat cateva dintre modalitatile de petrecere a timpului liber din trecut intre care corul (sustinut de preotul satului care era si invatator) si balurile care se organizau, de obicei, in surile unor gospodari, fiind anuntate din timpul saptamanii de tobosarii satului. Spre deosebire de astazi, cand tinerii merg la discoteca neinsotiti, bunicile si mamele de atunci insoteau fetele la bal.

    

  A doua parte a activitatii a fost una demonstrativa. Convinsi ca a dansa, a face sport si a invata, inseamna minte sanatoasa in corp sanatos, bunicii i-au invatat pe elevi pasii de vals si tango. La randul lor, elevii i-au invatat „Brasoveanca”, apoi cu totii au dansat pe ritmul unor melodii populare, deosebit de apreciate de elevi. Activitatea s-a incheiat cu cu nelipsita hora, la fel de moderna si astazi cum a fost si in tineretea bunicilor. 

 

   

 

(a consemnat prof. Elena Muntean)

Actiunile reunite sub genericul “Jocuri, dansuri, mestesuguri” s-au finalizat in cursul lunii mai 2014 cu finalizarea unui album foto in care sunt surprinse cele mai frumoase momente din timpul acestor activitati. Albumul poate fi vizualizat Citește mai mult... 

 

BLOGUL PROIECTULUI - www.generationsmeeting.blogspot.ro

  In cursul lunii aprilie 2014, a fost creat blogul proiectului, de catre partenerii din Suedia. Acesta va cuprinde puncte de vedere, opinii si imagini desprinse in urma participarii elevilor voluntari la activitatile  organizate alaturi de seniorii din centrele  si casele pentru varstnici  selectate ca partenere in proiect de catre fiecare scoala participanta. Pentru a putea realize aceste activitati, scoala noastra a incheiat parteneriate cu Centrul “Rivulus Pueris” si cu Centrul de ingrijire pentru varstnici “Solidaritatea Sperantei”, ambele din Baia Mare. Blogul poate fi accesat la urmatoarea adresa :http://www.generationsmeeting.blogspot.ro

Avand in vedere faptul ca blogul reprezinta un rezultat comun cu ceilalti parteneri, materialele postate sunt redactate in limba engleza. Rapoarte ale activitatilor  elevilor din scoala noastra, despre care se relateaza pe blog, gasiti pe site-ul acesta, pe pagina de voluntariat.

 

A PATRA REUNIUNE DE PROIECT - SZENTENDRE, UNGARIA

 In perioada 26 -30 mai 2014, s-a desfasurat la Szentendre, Ungaria, cea de-a patra reuniune din cadrul proiectului Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”. Din scoala noastra au fost desemnate sa participle: d-na prof. Dorina Miclaus, coordonatoarea proiectului, d-na. prof. Marieta Chirileanu, membra in echipa de proiect si elevele Dora Dobrican, clasa a VII-a A si Brianna Precup, clasa a VII-a B.

          

Programul vizitei a imbinat foarte echilibrat activitatile de munca in ateliere cu cele de informare si documentare despre patrimoniul cultural al Ungariei, despre traditii si obiceiuri locale, despre istorie si modernitate.

Obiectivele urmarite la workshop-uri au fost: evaluarea stadiului  desfasurarii activitatilor, cu accent pe rezultate si discutarea in detaliu a formularului de raportare  pentru primul an de proiect (avand in vedere ca unii dintre parteneri sunt pentru prima data implicati intr-un astfel de proiect, inclusive scoala noastra). Au fost evaluate ultimele rezultate ale proiectului, si anume albumele realizate ca urmare a ultimei intalniri dintre elevi si seniori, pe tematica “Jocuri, dansuri si mestesuguri”; dar si abordarea formatului site-ului Comenius din fiecare scoala.

Cat priveste dimensiunea culturala, pe care fiecare partener a considerat-o prioritara, de asemenea,  si programul vizitei in Szentendre a inclus evenimente si actiuni care sa ne contureze o imagine cat mai clara si mai elocventa asupra a ceea ce Ungaria are mai bun de oferit ca spatiu cultural, touristic si mai ales, ca spatiu unde traditiile si obiceiurile swunt pastrate atent si se transmit pe mai departe cu sfintenie. In cea mai mare parte, agenda a fost comuna pentru profesori si elevi.

     

Asadar, programul a debutat cu intampinarea calduroasa de la scoala, cu muzica, cu un mic spectacol de jocuri si dansuri realizat cu elevi de la gradinita si cu liceeni tinand in maini desene cu harta, steagul si cu un obiectiv turistic reprezentativ pentru fiecare din cele sapte tari oaspete.  Am participat, ulterior, la o intalnire prietenoasa si informal cu primarul orasului, care s-a folosit de acest prilej pentru a vorbi cu mandrie despre orasul Szentendre, “orasul pictorilor” cum ni s-a spus ca este cunoscut. Am vizitat Muzeul ceramic “Margit Kovacs” considerat, considerat unul dintre cele mai frumoase si valoroase muzee din Ungaria, emblematic pentru orasul Szentendre, acolo unde arta este la ea acasa.

   

Am participat la vizite de studio in localitatile Ezstergom – unde am admirat basilica cea mai mare din Ungaria si una din cele mai mari din Europa – in Visegrad, unde am facut un tur pietonal al orasului si unde mai tarziu am participat interactiv, impreuna cu elevii, la un turnir in egala masura spectaculos si amuzant.

    

Elevii au participat la o drumetie in zona montana a orasului Visegrad, mai précis la Dobogoko si au avut parte de foarte multa adrenalina in timpul catorva runde cu bobul intr-un loc special amenajat pentru o astfel de activitate pe timpul verii.

Foarte interesanta si  educative a fost deplasarea la Muzeul  in aer liber de la Skanzen, unde elevii  au participat la cateva activitati specific care se desfasoara in acest spatiu, precum activitati mestesugaresti, traditionale si jocuri vechi care se practicau in mediul satesc, cu scopul de a-si face o imagine despre cum traiau si se bucurau de timpul lor liber oamenii in trecut.

Profesorilor, pe de alta parte, li s-a facut o trecere prin istoria evolutiei asezamintelor de la tara in functie de categoria sociala din care faceau parte prorpietarii si starea lor materiala. Am vizitat si o expozitie dedicata animalelor care in acest an sunt considerate vedete in Ungaria: oitele. E vorba de un proiect European la care au aderat mai multe tari (Lituania, Polonia, Bulgaria, Grecia, Ungaria) si care si-a propus sa celebreze aceste animale de-a lungul intregului an. Ca urmare, foarte multe din activitatile desfasurate in acest muzeu cu copiii – dar nu numai – aveau legatura cu idea de constientizare a importantei acestor animale in viata noastra si cu nevoia de a le proteja.

Intrucat  Szentendre se afla doar la 15 Km de Budapesta, ziua de joi a fost dedicata unei vizite de studiu in cele mai importante si vestite locuri ale capitalei: castelul Buda, basilica Se. Stefan, Parlamentul (in exterior si in interior), la care s-a adaugat o croaziera pe Dunare, care sa ne ofere o imagine panoramic asuprqa acestui oras, cu adevarat foarte frumos. Am apreciat munca in echipa a colegilor unguri care s-au pregatit foarte bine, ne-au ghidat si ne-au oferit informatii detaliate despre istoria acestei metropole.

  

Impresii ale elevei Brianna Precup, in urma mobilitatii din Ungaria:

Ma numesc  Precup  Brianna si am fost  la reuniunea din 25-30 mai in Szentendre, Ungaria. Acolo am intalnit oameni deosebiti cu care tin legatura. Mi-am facut prieteni noi, am invatat ca daca vorbesti limba engleza te descurci in orice situatie, am aflat multe lucruri noi, am testat  feluri de mancare noi, am vizitat obiective turistice care sunt prin topurile locurilor de vizitat  in Europa si in lume .Orasul Szentendre, oras turistic, ne-a primit cu bratele deschise si aici am avut oportunitatea de a vedea ca si la o scoala profesionala inveti cum sa fii om, ca si intr-o camera cu 5 fete te poti distra si te poti imprieteni si ca  este posibil  sa ai viitori prieteni si  in alte tari. Mi-a placut foarte mult primirea pe care ne-au facut-o , tot ce au facut cu noi, tot ce am vizitat si pe cine  am avut ocazia sa intalnesc. La inceput  nu m-am simtit chiar in largul meu, dar cand am vazut ce ne-au pregatit si cand mi-am dat seama ca este joi si vineri urma sa plecam, m-a cuprins nostalgia.

Sunt bucuroasa ca am avut ocazia sa particip la aceasta vizita, a fost pentru mine o experienta minunata, care mi-a dat ocazia sa ma  simt foarte bine  in timp ce  invatam o sumedenie de lucruri noi si   castigam  mai multa incredere in mine. Totodata, am inteles mult mai clar de ce sunt importante aceste proiecte, cat de mult pot sa tea jute sa-ti deschizi mintea si  sa te dezvolti pe plan personal.

 

A CINCEA REUNIUNE DE PROIECT - LUND, SUEDIA

In perioada 21 -26 septembrie 2014, s-a desfasurat la Lund, Suedia, cea de-a cincea reuniune din cadrul proiectului Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”. Din scoala noastra au fost desemnate sa participe 3 cadre didactice si o eleva, dupa cum urmeza: prof. Dorina Miclaus, prof. Luminita Balan, prof. Smaranda Petretchi si Alexandra Gorduza, eleva in clasa a VII-a B.

    

Programul propriu zis a inceput cu vizitarea scolii, aceasta insemnand sa intram in cea mai mare parte din cladirile aflate in componenta  acestei institutii (ce cuprinde in total aproximativ 10 cladiri).

   

Asadar, am vizitat cateva sali de clasa unde erau ore de curs, am intrat in mai  multe ateliere unde elevii faceau ore practice, pentru invatarea profesiilor de constructori, tamplari ,zugravi si instalatori, am vizitat cladirea in care se scolarizeaza persoanele cu dizabilitati, salile de sport, bucataria si cantina liceului unde mancara este pregatita de practicanti, sub supravegherea cadrelor didactice si unde iau masa de pranz deopotriva, elevii si profesorii.

     

Toata lumea a fost extrem de impresionata de baza materiala, de dotarea si de posibilitatile pe care le ofera aceasta scoala elevilor, iar aceasta institutie reflecta, de fapt, standardele foarte inalte ale societatii in Suedia si, mai ales, atentia exceptionala pe care o acorda invatamintului la modul general. Mi s-a confirmat cu ocazia acestei vizite ca sloganul pe care-l promoveaza ei:  “Suedia incepe in scoala”, nu este doar o remarca, este realitate.

   

In prima zi am plecat si la Primarie, unde d-na primar ne-a intampinat cu sampanie si prajiturele, ne-a urat bun venit si ne-a dorit sa avem o sedere placuta in Suedia. Apoi ne-a facut o prezentare power point despre istoria orasului si proiectele majore care se dezvolta in sanul comunitatii orasului Lund, proiecte stiintifice deosebite care urmaresc, pe termen lung, ridicarea standardului de viata al comunitatii si cresterea numarului de locuri de  munca pentru cetateni.

   

In cursul dupa mesei de luni elevii musafiri si gazde, insotiti de cadre didactice din Scoala Vipan, au plecat la o cabana dintr-o padure aflata la mica distanta de orasul Lund, unde au petecut dupa masa si noaptea si s-au intors in cursul diminetii de marti. Iesirea si-a propus organizarea unui cadru cat mai relaxat pentru  elevi, pentru a interactiona si a se cunoaste mai bine, dar si pentru a afla mai multe despre modul de petrecere a timpului liber pe care suedezii il practica frecvent.

Ziua de marti a  inceput  cu atelierul de lucru dedicat planificarii  activitatilor din cel de-al doilea an de proiect.

   

S-a revizuit programul mobilitatilor viitoare, am perfectat ultimele detalii legate de blog-ul voluntarilor si s-au discutat modalitatile de abordare si pasii pentru activitatile ce urmeaza sa aiba loc pana la urmatoarea intalnire, din Italia, din decembrie. In mod special s-a insistat asupra formulei de realizare a power point-ului “Retetele bunicii”, care isi are dead-lineul la finele lunii noiembrie. La finalizarea activitatii, ne-am reunit cu elevii care au revenit dupa iesirea la cabana si, in cursul dupa amiezii, in jurul orei 14:00, am inceput vizita la cateva obiective majore ale orasului Lund, oras cunoscut in intreaga Suedie ca si “orasul ideilor si al creativitatii”.

   

Asadar, la muzeul “Kulturan” am luat parte la o minunata prezentare a unui scurt istoric al dezvoltarii societatii suedeze de-a lungul timpului, ocazie cu care s-a subliniat idea importanta pe care a avut-o constientizarea relativ timpurie a nevoii de educatie pentru marea masa a populatiei, cu impact vizibil asupra cresterii calitatii vietii in general, si a fiecarui individ in parte, in special.

Turul Catedralei din Lund a inceput cu prezentarea ceasului cu figurine din catedrala, punct de atractie turistica majora pentru complexitatea informatiei pe care o ofera (timp astronomic, indicarea zilei exacte pe un interval de cateva sute de ani, zodiile,astele etc.), dar si pentru ritualul miscarii figurinelor, de la ora 15:00.

  

Vizitarea catedralei a fost ghidata si , in felul acesta, am aflat multe date si detalii despre constructia si evolutia istorica a acestui edificiu, dar si povestea patronului sau, calugarul Laurentiu, iar la final, legenda nascuta din dificultatea cu care s-a reusit ridicare acestui lacas.

Tot in cursul dupa mesei, elevii au plecat din nou la scoala unde au facut prezentari despre scolile si localitatile din care provin, dupa care au interactionat in mod organizat in cadrul unei lectii de istorie in care s-au dezbatut elemente legate de aparitia sufragiului universal in tarile de provenienta ( ideea acestei lectii a venit gazdelor ca urmare a dezbaterii nationale pe teme legate de sistemul de invatamant din Suedia ,urmate de votare  si care avusese loc cu o saptamana inainte).

   

Ziua de miercuri a fost destinata unei vizite de documentare in zona Skane. La aceasta iesire au participat deopotriva cadre didactice si elevi. Colegii nostri din Suedia au dorit sa avem o imagine mai clara si cat mai exhaustiva posibil despre ce inseamna aceasta parte a tarii cu totul deosebita.

   

Am vizitat, asadar, in zona Osterlen faimosul sit neolitic, ce aminteste de Stonehenge  din Anglia, cocheta localitate Ystad, cu catedrla si stradutele ei inguste si curate, cu cladiri vechi, perfect intretinute, cu multe flori si un aer patriarhal ce te indeamna sa te bucuri ca existi; am parcurs mai multe localitati (asa numite sate), mult diferite de ale noastre si peste tot m-a urmarit sentientul de unitate si masura in toate ( de la dimensiunea cladirilor si coloritul acestora, la organizarea spatiului de viata, cu eleganta si armonie) si mai ales, idea de discretie  si lipsa  dorintei de a impresiona. As numi tot acest spatiu, unul al firescului, al normalitatii.

   

Ziua de joi a fost o noua zi destinata completarii imaginii noastre despre spatial Suediei de sud, integit cu o secventa din Danemarca, orasul Copenhaga, deoarece, pentru o buna bucata de timp, aceasta zona a facut parte din regatul danez.  Dupa micul dejun am plecat cu autocarul la Malmo, unde am facut un tur al orasului din masina, pentru ca ploa. Am oprit, totusi,  in dreptul celebrei cladiri  The Turning Torso a nu mai putin celebrului architect spaniol, Calatrava, un bloc de locuinte de 150 m, care domina intreg orasul, si am facut  cateva poze.

   

Ne-am indreptat apoi inspre Copenhaga, parcurgand faimosul pod care face legatura dintre cele doua tari. Am petrecut cateva ore in capital daneza  unde am asistat la schimbarea garzii de la palatal regal, am vizitat zona de pe malul marii, inclusive statuia Micutei Sirene -  simbol al orasului  - si alte cateva obiective aflate in zona centrala. Am luat masa de pranz la un restaurant din zona, iar apoi am plecat inapoi spre Lund, pentru a ne pregati pentru ultima cina luata impreuna in Suedia, ocazie cu care ni s-au inmanat si certificatele de participare.

   

    

 

LECTII CU BUNICII LA CALCULATOR SI TELEFONUL MOBIL

Azi, 16 octombrie 2014, la Centrul „Rivulus Pueris”s-au întâlnit elevi voluntari de la Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” cu seniori, în special doamne, prezente la activitate şi doritoare „să asculte, să înveţe”.

 

De data aceasta în rolul „Eu te învăţ pe tine” au fost elevii voluntari care s-au grupat în funcţie de interesul „elevelor”. Un grup s-a adunat pentru a le  explica cursantelor  care sunt paşii pentru salvarea unui număr sau a unei fotografii în  telefon;

  

alt grup a explicat cum se creează o adresă pe facebook şi care sunt paşii pentru acceptarea prietenilor pentru acest tip de comunicare;

   

nu în ultimul rând, alt grup de voluntari a explicat cum se creează o adresă şi parola pentru comunicarea prin email.

    

Pe parcursul întâlnirii, bunicuţele au citit online presa din Maramureş,  au învăţat cum să caute orarul de funcţionare al unor instituţii de cultură (muzee, biblioteca, teatru, etc.) şi al supermarketurilor din oraş, au comunicat fie prin email, fie prin facebook cu voluntarii.

   

Surpriza a fost că bunicuţele harnice, ca de obicei, „şi la muncă şi la joc”, au comunicat excelent cu elevii, au făcut schimb de adrese şi i-au felicitat pentru seriozitatea şi răbdarea dovedită pe parcursul activităţii.

Şi elevii au fost plăcut surprinşi. S-au simţit utili, au fost mândri ca au oferit acestor doamne posibilitatea sa acceseze singure informatii despre viaţa social-culturală a oraşului şi- prin aceasta - sa se bucure de ceea ce au invatat chiar acum la o varsta mai inaintata, si mai ales,, de la copii.

 

 "RETETELE BUNICII"

Joi, 23.10.2014, un grup de 11 elevi din Scoala Gimnaziala “Avram Iancu”, Baia Mare, membri in grupul tinta in proiectul Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”, au participat alaturi de bunicutele Ileana Lung, Rodica Zainea , Suzana Chereji si doamnele prof. Sonia Corpodean, Marieta Chirileanu si Dorina Miclaus, la o actiune inedita, si anume o lectie de gatit, la cantina Universitatii de Nord.

    

Aceasta este cea de-a treia activitate din proiectul nostru in care seniorii impartasesc elevilor din cunoasterea si experienta lor, dupa “Povestea mea de viata” si “Jocuri, dansuri si mestesuguri”, desfasurate in cursul anului scolar trecut. De data aceasta, copiii  au fost condusi pas cu pas in deprinderea – la modul cel mai concret – a trei retete traditionale din bucataria romaneasca, si anume: un aperitiv – oua umplute -, un fel principal – sarmale  si un desert - mult indragitele ciurigaua.

   

Asadar, elevii s-au impartit in trei grupe,  corespunzator numarului de retete propuse si, dupa ce s-au spalat pe maini si si-au pus sorturile, s-au grupat in jurul celor trei bunicute pregatite cu toate ingredientele necesare pentru a incepe lectia.  A fost placut sa-i urmaresti cu cata seriozitate si spirit responsabil s-au pus pe treaba fiecare dintre copii si cat de incantati au fost vazand cum munca lor prinde contur.

   

 Toate secventele pregatirii celor trei retete au fost surprinse de aparatul de fotografiat  pentru ca activitatea aceasta are ca finalitate realizarea unui power point intitulat “Retetele bunicii”, care va fi postat pe site-ul proiectului (cu traducerea retetelor in limba engleza). Citeste mai mult...

    

Activitatea noastra a fost punctata si in mass-media, de catre e-Maramures TV, iar filmuletul poate fi vazut pe

http://www.emaramures.ro/Video-Maramures/20236/VIDEO-EDUCATIE-Micutii-de-la-Scoala-Avram-Iancu-Baia-Mare-au-invatat-tainele-artei-culinare-alaturi-de-cateva-bunicute-

iar articolul poate fi citit pe

http://www.emaramures.ro/stiri/106121/EDUCATIE-Micutii-de-la-Scoala-Avram-Iancu-Baia-Mare-au-invatat-tainele-artei-culinare-alaturi-de-cateva-bunicute-VIDEO-

 

A SASEA REUNIUNE DE PROIECT - BOSA, SARDINIA

In perioada 1 -5 decembrie 2014, a avut loc la Bosa, Sardinia, cea de-a sasea reuniune din cadrul proiectului Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”. Din scoala noastra au participat 3 cadre didactice si 2 elevi, dupa cum urmeza: prof. Dorina Miclaus, prof. Daniela Florian, prof. Marian Ioan Pop si Razvan Mociran si Victor Rohian, elevi in clasa a VII-a B.

Programul reuniunii a inceput cu vizita la scoala Instituto D’Istruzione Superiore “G.A.Pischeda” din Bosa, partenera noastra in proiectul Comenius. Am fost intampinati cu multa caldura de catre colegii nostri  italieni, de personalul scolii si, in egala masura, de catre elevii acesteia. Dupa prezentarea partenerilor, au luat cuvantul, pe rand, directorul scolii, doamna Rosela Uda, liderul proiectului, doamna Giuliana Demurtas, primarul localitatii si reprezentantul comitetului de parinti al scolii. In fiecare din cuvantarile mai sus mentionate s-a scos in evidenta importanta proiectelor, rolul  lor hotarator in dezvoltarea elevilor ca cetateni europeni deschisi spre multiculturalitate, spre intelegere si acceptare, spre comunicare si cooperare. Aceasta institutie de invatamant este implicate in astfel de proiecte de mai bine de 15 ani si a avut  ocazia sa  constate in mod concret oportunitatile  pe care le ofera acestea si valoarea lor.

   

Dupa deschiderea oficiala a reuniunii ,am fost condusi prin scoala pentru a o vizita si a afla mai multe despre specificul ei. Asadar, scoala partenera din Bosa este echivalenta unui liceu de la noi, doar ca aceasta are atat  o sectie de invatamant teoretic   cat si una de invatament profesional (unde elevii se pregatesc pentru a deveni bucatari, agricultori). O particularitate  pe care n-am vazut-o in alta parte este aceea ca aceasta institutie are in administrare o suprafata considerabila de teren agricol care se  lucreaza  si care produce iar scoala isi asigura in felul acesta un venit propriu. Scoala are in componenta mai multe cladiri, una dintre ele  - ferma – fiind la aproximativ 25 km de Bosa. Elevii  sunt dusi acolo, conform unui program stabilit, pentru a face practica. In timpul cat profesorii parteneri au vizitat scoala, elevii oaspeti au participat la activitati special organizate pentru ei , pentru a se cunoaste mai bine si a interactiona prin intermediul limbii engleze.

   

Dupa masa de pranz am fost invitati la Primaria orasului unde primarul ne-a urat un bun venit, sedere placuta in Bosa si a initiat o discutie informala despre proiectul  aflat in desfasurare. In aceasta  au fost implicati si elevii oaspeti, aflati in sala, alaturi de profesori. Programul zilei de luni a continuat cu vizitarea catedralei noi din localitate si a unui muzeu etnografic, deschis de un colectionar pasionat, fost luptator in marina italiana in timpul celui de al II-lea razboi mondial si foarte implicat in viata comunitatii locale si acum, la o varsta respectabila.

Marti dimineata am plecat cu totii intr-o vizita de studiu organizata de gazdele noastre pentru a afla mai multe despre Sardinia, despre ceea ce confera acestui loc unicitate, despre ceea ce reprezinta amprenta specifica a acestei insule. Ne-am deplasat, asadar, spre Ulassai, cu intentia de a admira in timpul calatoriei traseul salbatic, de o frumusete aparte si de a vizita in localitatea respectiva centrala eoliana responsabila de amplasarea si intretinerea morilor de vant din zona. Am luat parte la o expunere foarte interesanta despre rolul si beneficiile eolienelor in general dar si despre importanta  si eficienta lor in context economic si ecologic in special.

  

Dupa masa de pranz, servita la un restaurant din localitate, am plecat sa vizitam pestera “Grotte Su Marmuri”, celebra in toata Sardinia pentru formatiunile spectaculoase din interiorul ei, aparute de-a lungul timpului, dar si pentru dimensiunile ei impresionante. Total surprinzatoare pentru mine au fost stalactitele si stalacmitele care – spre deosebire de alte pesteri pe care le-am  vizitat – nu sunt din gheata, ci din diverse tipuri de roca. Ne-am intors la Bosa in cursul serii.

  

Intreaga dimineata a zilei de miercuri a fost destinata atelierelor de lucru. Asadar, primul atelier a avut ca tema evaluarea activitatilor desfasurate in perioada premergatoare reuniunii din Suedia dar si discutarea celor care urmeaza sa fie realizate pana la vizita din Turcia.  Au fost analizate cele doua intalniri cu bunicii – cea organizata pentru ca acestia sa invete de la elevi notiuni de utilizare a internetului si a noilor telefoane mobile, dar si intalnirea in care elevii au invatat de la bunici retete traditionale. S-a discutat despre realizarea celui de-al doilea calendar international din decembrie 2014 si s-au punctat repere pentru activitatile ce urmeaza sa se organizeze in ianuarie si februarie: cea de-a doua intalnire in care elevii ii invata pe bunici sa utilizeze calculatorul si telefonul mobil, dar si cea in care bunicii  ii invata pe elevi proverbe si zicatori frecvent utilizate in tineretea lor.

   

Cel de-al doilea atelier s-a axat pe dezbaterea cerintelor si tematicii noilor proiecte Erasmus + si  pe discutarea unui nou parteneriat propus de  Martin Martinez din Suedia. In paralel cu activitatile de work-shop ale profesorilor, elevii oaspeti au participat la ore de curs, pentru a vedea si a afla mai multe despre felul cum se desfasoara activitatea didactica in sistemul de  invatamant  Italian. 

Dupa masa de pranz, atat cadrele didactice cat si elevii au participat la un tur ghidat prin Bosa, in care au fost incluse vizitarea Castelului Malaspina si a catedralei vechi din Bosa, dar si a unei expozitii fotografice deschise pentru a omagia activitatea marinei din aceasta parte a Sardiniei.

    

Vizita de studiu orgamnizata in ultima zi a reuniunii de proiect ne-a purtat prin cateva locatii representative pentru Sardinia, dar si pentru scoala gazda. De dimineata am plecat spre Santa Maria pentru a vedea una dintre faimoasele nuraghi (turnuri preistorice in forma rotunda, concepute ca refugiu in caz de pericol) ce impanzesc intreaga insula, dar si peisajul specific din zona localitatilor de tara sau a fermelor.

   

Cu aceasta ocazie am ajuns si la locatia unde scoala din Bosa administreaza  ferma la care elevii fac practica si se pregatesc pentru a deveni agricultori. Am luat masa de pranz chiar acolo si am fost serviti cu preparate traditionale sarde. Dupa pranz ne-am deplasat la Alghero pentru a vizita orasul vechi, foarte frumos conservat si incarcat de vestigii ce vorbesc despre cultura  si civilizatia care si-au pus amprenta pe aceasta zona cu mult timp in urma.

  

In cursul serii ne-am intors la Bosa unde, intr-un cadru sarbatoresc, a fost organizata cina de bun ramas la care au participat atat partenerii – profesori si elevi – cat si gazdele. S-au inmanat certificatele de participare si s-au adresat multumiri pentru primirea foarte prietenoasa si sederea foarte placuta de care au avut parte toti invitatii.

Programul vizitei a fost unul foarte consistent, cu dezbateri fructuoase, cu discutii edificatoare, cu vizite de studiu foarte interesante si educative pentru toata lumea. Dedicatia partenerilor italieni penru activitati ce vizeaza dezvoltarea scolii si, implicit, a elevilor, a fost vizibila pe tot parcursul sederii in Bosa. Rezultatele muncii lor sunt de asemenea evidente in degajarea si naturaletea cu care elevii lor se lanseaza in conversatii sau interactioneaza cu oricine, fara a se inhiba, dar si in cunostintele pe care le-au dobandit  si in abilitatea, castigata  astfel ,de a-si valorifica experientele.

In intervalul 10-12 decembrie 2014 a fost finalizat cel de-al doilea calendar international din cadrul proiectului COMENIUS. Acesta a fost conceput tot de partenerii suedezi pe baza fotografiilor trimise de scolile implicate in urma desfasurarii activitatilor de voluntariat si TIC intre elevii si seniorii participanti la derularea proiectului. Calendarul poate fi vizualizat aici.

 

LECTII LA CALCULATOR IMPREUNA CU BUNICII

Activitatea ”Lectii la calculator impreuna cu bunicii”, organizată pentru a doua oară în cadrul proiectului in data de 22 ianuarie 2015, a adus împreună 10 voluntari – elevi ai Școlii Gimnaziale ”Avram Iancu” Baia Mare din clasele a V-a , aVI-a și a VII-a și bunicii lor în laboratorul de informatică al instituției.

   

Seniorii prezenti au învățat cum să folosească motorul de căutare Google, cum să-și facă o adresă de e-mail, dar și cum să utilizeze rețeaua de socializare Facebook. Întâlnirea a prilejuit și un schimb de opinii pro/contra calculatorul în viața copiilor de azi. Ideea finală a fost aceea că tehnologia comunicării este absolut necesar a fi cunoscută de persoanele de toate vârstele, însă utilizarea calculatorului să fie făcută cu măsură pentru a limita efectele nocive ale acesteia. Riscurile privind sănătatea fizică și mentală sunt  reale, dar pot fi combătute printr-o anumită disciplinare a deprinderilor specifice.

   

La final, seniorii au fost invitați să-și împărtășească opiniile legate de desfășurarea acestei activități, iar momentul s-a încheiat într-o notă nostalgică prin prezentarea unui ppt intitulat  ”Copilărie”, în care bunicii s-au regăsit, iar copiii au aflat frumusețea simplității copilăriei bunicilor lor.

Toți seniorii prezenti au primit o diplomă de onoare, în semn de multumire pentru felul deosebit în care s-au implicat în această activitate , condusă de prof. Florian Daniela și prof. Corpodean Sonia.

A consemnat prof. Daniela  Florian

 

BUNICI SI NEPOTI: TRECUT SI VIITOR

Lectiile pe calculator  si telefonul mobil,  organizate de elevi din grupul tinta alaturi de bunici care au ales sa participle in proiectul nostru, s-au finalizat cu realizarea unui album foto.  Intitulat sugestiv  “Bunici si nepoti: trecut – viitor”, albumul cuprinde un numar semnificativ de imagini din decursul celor doua lectii organizate in date si locatii diferite ( vezi rapoartele publicate pe site). Ii felicitam deopotriva pe bunici – pentru calitatea lor de buni invatacei la aceste lectii – dar si  pe elevi, care si-au demonstrate abilitatile lor de buni pedagogi. Albumul poate fi vizualizat aici:  Album foto

 

TIMPUL ESTE CEL MAI MARE INVATATOR

Activitatea „TIMPUL  ESTE  CEL  MAI  MARE  ÎNVAȚATOR” organizata in cadrul Proiectului Comnenius in data de 27 ianuarie 2015 a adus inca o data față-n față seniori și elevii voluntari din clasele gimnaziale, seniorii - pentru a povesti, iar elevii -  pentru a asculta  aceste experiențe de viață pe care, apoi, care să le  poată  concentra într-un proverb. Doamna profesor, Miclăuș Dorina, coordonatorul Proiectului Comenius a prezentat în fața celor prezenți  traseul proiectului, activitățile importante, dar, mai ales, efectul acestor întâlniri asupra elevilor și a persoanelor mature implicate direct.

 

 

Doamna profesor, Muntean Elena, a lămurit, pe baza unor desene lucrate de voluntari, tema activității: Timpul este cel mai bun învățător. Titlul  motivează parcursul activității, fiind  vorba despre timpul –experiență. Dintre seniorii prezenți în sală, doamna Tarța Maria a prezentat al doilea desen – deal – vale-de pe tablă prin care a simbolizat înălțările și căderile în devenirea unui om , desen atașat cu  proverbul potrivit: Sunt succese care te înjosesc și înfrângeri care te înalță. Rând pe rând,  au intervenit în discuție doamnele Știrbu Aurica, Blenche Viorica, domnul Augustin Tohătan  cu toții vorbindu-le elevilor despre frumusețea proverbelor și înțelesul lor ascuns, propunând câteva pentru discuții și interpretare.

   

S-au enumerat câteva proverbe care pun în evidență diverse aspecte de viață, proverbe asupra cărora mă voi opri, pentru a reda, pe cât posibil, ceea ce s-a discutat la întâlnirea organizată.

Cu bani poți cumpăra totul, dar nu poți cumpăra mamă și tată. Domnul Augustin Tohătan a ajutat elevii să interpreteze înțelesul proverbului, dar a insistat pe valoarea banului și până unde poate ajunge posibilitatea sau imposibilitatea de a  folosi banii. Vara-ntins la umbră doarme și iarna moare de foame – proverbul se regăsește în operele literare care pun în evidență experiența greierului și a furnicii, dar înțelesul acestuia poate fi asociat și cu oamenii, elevii nepăsători care amână lucrul, iar înaintea unui termen de predare  sau înaintea unui  examen se găsește descoperit, nepregătit.  Unde nu e iarbă verde, nu pasc oileAcest proverb face trimitere la așteptările pe care omul le are de la alții. Iarba verde se referă la informație, cunoștințe, aspecte materiale, alte așteptări.  Ca să ardă șoarecii, nu da foc la moară. Înțelesul acestui proverb este cât se poate de simplu. Nu e necesar să distrugi o instituție, o familie, o prietenie, pentru o persoană sau un grup de persoane care distrug nucleul din interior, asemenea șoarecilor care pătrund în spații diferite de mediul lor de viață. Pietrei rotunde din vârful dealului puțină urnire îi trebuie, O singură nucă nu sună singură într-un sac, Înțeleptul învârtește de șapte ori limba-n gură înainte de a vorbiProverbul face referire la altul asemănător, Croitorul măsoară de zece ori și taie o datăambele motivând  că e nevoie de multă atenție  și judecată pentru ceea ce spui sau faci. Gardul bun stăpânește locul. Proverbul arată că o persoană bine informată și educată nu va fi atacată de nimeni, având siguranță înceea ce face și spuneAcelași lucru se poate spune despre o familie  sau o instituție care, dacă este unită și trăiește conform principiilor morale, nu va fi lovită ușor sau niciodată  din exterior. Gardul semnifică educația, valorile morale în care crede fiecare. Vulturul nu prinde muște, Muntele nu se teme de zăpadă au fost alte proverbe care au supus elevii și seniorii la discuții interesante, raportate la experiența de viață.

  

În concluzie, activitatea a fost relaxantă și foarte interesantă pentru toti participantii la discutii, toate consemnandu-se in urmatorul pliant:  Pliant

A consemnat prof. Elena Muntean

 

A SAPTEA REUNIUNE DE PROIECT - DENIZLI, TURCIA

In perioada 9 -13 martie 2015, a avut loc la Denizli, Turcia, cea de-a saptea reuniune din cadrul proiectului Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”. Din scoala noastra au fost desemnate sa participe patru cadre didactice, dupa cum urmeaza: prof. Daniela Florian, prof. Dorina Miclaus ,prof. Elena Muntean si instit. Sonia Corpodean. Intrucat scoala partenera din Denizli a devenit scoala primara ulterior depunerii spre aprobare a  proiectului, ei nu au putut sa aduca elevi in mobilitati; ca urmare, nici celelalte scoli implicate in proiect – intre care si noi -  nu au dus elevi in mobilitatea din Turcia.

  

Luni dimineata ne-am inceput programul reuniunii cu vizita la scoala. Am fost intampinati foarte calduros, cu micutii elevi asteptand, alaturi de parinti si profesori, in curte,  pe partile laterale, in timp ce  pe mijloc au fost dispusi, in mod ordonat, elevii din echipa de dansuri traditionale a scolii. Acestia ne-au prezentat un scurt spectacol, care a dezvaluit preocuparile foarte serioase pe care le au, ca scoala, pentru a-si conserva obiceiurile si cultura locala.          Dupa mica reprezentatie, am intrat in scoala pentru a vizita locatiile cele mai importante ale acestei institutii, si pentru a asista  la o sceneta -  de data aceasta -  in care micutii au avut “de judecat si solutionat” comportamentul deviat  al unei fetite care nu are grija de lucrurile ei de la scoala si le distruge fara ezitare. Copiii au uimit prin  naturalete si dezinvoltura si au fost apalaudati frenetic de toti partenerii.

   

Dupa discutii purtate pe marginea sistemului de invatamant turcesc si dupa ce colegii turci au raspuns la toate intrebarile, am intrat in sala special pregatita pentru a gazdui discutiile legate de proiectul nostru. Domnul Fulgencio Garcia, liderul spaniol al proiectului ne-a cerut sa prezentam stadiul in care ne aflam cu derularea activitatilor si a accesat site-urile scolilor implicate pentru a verifica rezultatele publicate pe ele. S-a convenit ca pana la finalul acestei luni sa se finalizeze si pliantul dedicat activitatii de discutare a proverbelor si zicatorilor, care s-a desfasurat in ianuarie.

 In a doua parte a work-shop-uli s-a discutat despre propunerea de proiect Erasmus + pe care a avansat-o colegul Martin Martinez din Suedia. S-a constatat ca exista in continuare dorinta de a participa la acest proiect, si tarile care s-au anuntat initial ca partenere si-au reconfirmat optiunea.

Intre orele 14:00 si 16:00 am participat la intalnirea organizata cu guvernatorul  zonei, cu primarul orasului si cu un director pentru educatia nationale. Dupa cateva scurte cuvantari ale celor trei oficiali, ne-am prezentat si noi si scoala de unde provenim si am multumit pentru primirea calduroasa care ni s-a facut in orasul Denizli, dar mai ales in institutia scolara.Si de aceasta data, copiii au fost vedetele intalnirii, deoarece ne-au prezentat un nou dans traditional, in costumele lor spectaculoase, dupa care i-am regasit in slide-urile pe baza carora, colegii turci au facut o prezentare a activitatilor din proiect, realizate cu elevii scolii.

   

Dupa ora 16:30, am fost invitati sa vizitam “Balci Mansion”, o casa foarte frumos renovata si conservata care a fost construita cu cateva secole in urma, dupa stilul reprezentativ in zona. In locatia respectiva, oamenii din localitate, preocupati de a invata lucruri si mai ales de a conserva obiceiuri foarte dragi lor, vin pentru a studia limba otomana ( care nu se mai vorbeste actualmente), pentru a studia Coranul sau, femeile mai ales, pentru a dobandi o tehnica care permite aplicarea unor culori si forme, cu totul deosebite pe diferite material textile, conferindu-le unicitate si valoare.

Ni s-a permis si noua sa experimentam, asa incat multe persoane “curajoase” s-au intors acasa cu astfel de mostre, realizate insa pe hartie.

Marti dimineata am plecat de la hotel spre Efes.

Prima oprire a fost la Muzeul  trenurilor din Camlik, unde am aflat informatii despre felul in care s-a construit acest muzeu, detalii despre diferitele tipuri de trenuri expuse, in special despre trenul cu  care a calatorit presedintele Ataturk prin tara.

Urmatorul obiectiv la care ne-am deplasat a fost Casa Fecioarei Maria, unde se spune ca aceasta s-ar fi adapostit, alaturi de apostolul Ioan, dupa prigoana instituita in urma rastignirii lui Isus. Acest lacas e un loc de pelerinaj pe care nici un crestin care trece prin zona nu-l rateaza.

 

 

  

 Dupa masa de pranz ne-am deplasat spre zona in care domnesc coplesitor pentru ochii tuturor vizitatorilor, ruinele vechiului oras Efes. Acestea se intend pe o suprafata foarte mare, unele sunt chiar intr-o stare suficient de buna  ca sa-ti sugereze grandoarea a ceea ce au reprezentat ele intr-o vreme de mult apusa. Asa de exemplu,Poarta lui Hercule, Fantana lui Traian, templul lui Hadrian si Biblioteca lui Celsus, dar mai ales Marele Teatru, iti lasa o impresie de neuitat.

In continuarea programului ne-am indreptat spre localitatea Sirince, un loc ce emana un magnetism aparte, nu doar ca pitoresc al asezarii (mai mult situat pe verticala decat pe orizontala), dar si ca varietate in forma si culoare in ce priveste oferta pentru turisti: toate produsele oferite in magazine private mici, sunt produse naturale, autohtone, de mare varietate, de la ceaiuri, vinuri, arome, dulceturi, miere de diverse tipuri, condimente, cafea, fructe, ulei de masline, rahat, halva, pana la bijuterii, tesaturi, suveniruri etc..

Ziua s-a finalizat cu o vizita relative scurta in incantatorul oras  Kusadasi. Am reusit sa facem un tur pietonal in zona central, dar a fost suficient sa ne facem idee de frumusetea iesita din comun a acestui loc.

A fost o zi care ne-a edificat de ce este aceasta parte a Turciei o atractie atat de puternica pentru turisti. Are, cu adevarat, foarte multe de oferit.

Miercuri dimineata am parasit hotelul cu destinatia Pamukkale. Prima oprire a fost la Kaklik Cave, loc in care piatra de travertin care este atat de generous revarsata in lumina soarelui la  Pamukkale Travertines, este ascunsa aici sub pamant, impreuna cu apa miraculoasa , calda si incarcata de minerale care – prin cadere – a creat aceasta minune a naturii. Roca, de un alb imaculat, este pe alocuri colorata in  verde sau albastru, in functie de mineralele care predomina. Aceasta ciudatenie da locului si mai multa spectaculozitate.

 Dupa pestera, a urmat vizita la vechile ruine romane din orasul antic Laodekia unde – alaturi de un ghid foarte pasionat – am aflat o multime de informatii legate de istoria orasului, de importanta lui in perioada antichitatii si de legatura lui cu crestinismul de inceput.

Dupa masa de pranz ne-am deplasat spre vechiul oras Hierapolis, a carui poveste fascinanta am aflat-o alaturi de acelasi ghid entuziast si extrem de bine pregatit. Am finalizat trecerea prin Hierapolis cand am vazut la orizont albul halucinant al pietrei de travertine de la Pamukkale. Am traversat “muntele de nea” – asa pare de la distanta -  descaltati, calcand cand pe piatra care la ora aceea a dupa mesei era rece, cand in paraiasul cu apa calda sapat in stanca pe tot traseul pe care ne-am deplasat. Experienta a fost unica si inegalabila si a finalizat inca o zi in care am avut parte de impresii de neuitat.

   

Joi dimineata am vizitat Muzeul Etnografic Ataturk unde sunt expuse nu doar obiecte si mici scene de viata ce reflecta evolutia in timp a indeletnicirilor poporului turc, dar si lucruri personale care au apartinut presedintelui Ataturk. Sunt cateva incaperi in acest muzeu care l-au adapostit pe presedinte pentru scurt timp iar autoritatile locale au decis ca acesta sa-i poarte numele.

Urmatorul obiectiv la care ne-am oprit a fost Muzeul papusilor de carpa, planificat initial pentru ziua de luni. Ne-am bucurat ca n-am ratat aceasta vizita pentru ca ne-a impresionat in mod deosebit ceea ce am vazut acolo. Ideea unui astfel de muzeu a pornit de la o invatatoare entuziasta, care a initiat cu copiii doritori, un artelier in care sa construiasca, - din resturi de material – papusi diverse realizate cu scopul de a reconstitui scene din viata poporului turc (casatoria, masa  in familie, munca la camp, gatitul, jocuri de copii etc.). Unele dintre papusi sunt personalitati de legenda, precum faimosul Nastratin Hogea – cel pe care l-am vazut in muzeu calare pe catar, asezat cu spatele inainte.

   

Dupa masa de pranz am pornit intr-un tur pietonal care ne-a purtat pe langa celebra statuie a cocosului, emblema orasului, si s-a oprit la noua moschee Yemi Camii. La intrare ne-am descaltat si ne-am pus esarfe pe cap, dupa cum cere obiceiul musulman. Interiorul ni s-a parut mai mic decat ne asteptam, dar foarte frumos realizat, in stilul specific musulman; ne-au incantat modelele de pe perete, combinate in culori armonioase si curatenia desavarsita din interior.

   

Programul vizitei s-a incheiat cu “lectia de muzica” de la “Merzci Mill”, un fel de scoala popular de arta de la noi, doar ca locatia este amenajata in ceea ce cu un secol in urma a fost o moara. Aici vin cei dornici sa studieze instrumente musicale, din pasiune sau pentru a se pregati pentru o viitoare profesiune in acest domeniu. Noi am asistat la prezentarea catorva instrumente muzicale traditionale si a catorva mostre de muzica interpretata cu acestea, pentru a ne face o imagine mai buna despre sonoritatea tipica a muzicii populare turcesti. In cursul serii, la masa festiva organizata la restaurantul hotelului, s-au adresat multumiri din ambele parti, atat gazde cat si oaspeti si s-au inmanat certificatele de participare la mobilitate.

(a consemnat prof. Dorina Miclaus)

 

PLIANTUL " ROMANIAN PROVERBS"

Pe data de 27 ianuarie 2015, in scoala noastra s-a desfasurat activitatea “Timpul este cel mai mare invatator”, prevazuta prin proiectul Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”. Seniorii, care au avut din nou sarcina de a-I invata pe elevi, au propus pentru dezbatere o lista de proverb care au reprezentat pentru ei, inca din tinerete, jaloane de comportament si surse de intelepciune. Aceasta activitate a fost consemnata pe site iar aici publicam pliantul cu proverbele discutate si analizate impreuna cu elevii. Pliantul a fost tradus in limba engleza, dupa cum se cere prin proiect, dar si pentru a fi popularizat in scolile partenere. Citeste mai mult

 

  

REUNIUNEA DE PROIECT KROSNO, POLONIA  

La reuniunea de evaluare si monitorizare din Krosno, Polonia, din partea scolii noastre au fost nominalizate sa participa urmatoarele persoane: prof. Dorina Miclaus, prof. Luminita Balan, prof. Smaranda Petretchi si elevii Iancu Sabo si Tudor Mateian, din clasa a VI-a B.

Programul reuniunii a inceput cu o succesiune de activitati organizate in scoala. Mai intai am fost invitati in sala festiva, pentru a viziona un mic spectacol de teatru in limba engleza, jucat de elevii scolii; am continuat cu vizitarea scolii, o cladire veche dar bine intretinuta, curata si frumos amenajata. Am identificat multe similitudini cu felul in care este organizat programul la noi, dar si diferente si am constatat din discutiile purtate impreuna – atat in prima dimineata la scoala, cat si de-a lungul in reuniuni, ca problemele cu care se confrunta sunt foarte asemanatoare.

 

Disciplina in declin, lipsa motivatiei invatarii sau dezorientarea in ce priveste deciziile pentru viitor sunt si la ei situatii din ce in ce mai frecvente, ca peste tot de altminteri. Scoala partenera care, initial, a reunit ciclul primar si gimnazial sub acelasi acoperis, a fost mai recent contopita cu o component liceala, astfel incat in aceeasi institutie coexista acum trei cicluri de invatamant.

Am remarcat preocuparea pentru identificarea de modalitati alternative de educatie, in afara de activitatea la clasa: scoala are o sala in care elevii pot sa se relaxeze ‘creand” din lego orice poate concura ceea ce exista in viata reala, ca de exemplu, “orase mistice”, orase altfel. Am vizitat o sale in care elevii invata sa traga la tinta  - o activitate pe cat de relaxanta, pe atat de  incitanta: si elevii si cadrele didactice partenere au dorit sa experimenteze aceasta oportunitate.

  

La finalizarea vizitei prin scoala, elevii au fost invitati sa participle la cateva ore,  alaturi de colegii lor polonezi , in timp ce cadrele didactice s-au reunit pentru primul atelier de lucru. Discutiile s-au axat ,mai intai, pe evaluarea activitatilor desfasurate de la reuniunea din Turcia, si anume, realizarea pliantului cu proverbe si au continuat cu dezbaterea despre finalizarea actiunilor de voluntariat.  Fiecare   dintre parteneri au avut atat  experiente foarte placute dar si mai putin placute  in perioada actiunilor de voluntariat: pe langa bunicii foarte seriosi si cooperanti, am intalnit si varstnici mai putin dornici  sa interactioneze si sa se implice.

  

Intrucat lectiile la calculator cu bunicii s-au finalizat iar voluntariatul este pe cale sa se incheie, am discutat despre rezultatele acestor activitati: cele  doua albume foto ce urmeaza a fi realizate. In acelasi context, s-a cazut de accord asupra formulei de realizare a filmuletului “Coltul bunicului”. Fulgencio Garcia, liderul proiectului a deliberat ca, daca exista dificultati in a realiza filmuletul, s-ar putea recurge si la slide-uri, care sa prezinte informatia necesara.

S-a reamintit, in aceeasi ordine de idei, faptul ca proiectul se finalizeaza cu o expozitie in care se vor prezentea toate rezultatele realizate  de-a lungul derularii proiectului.

Dupa masa de pranz, , in timp ce am participat la cel de-al doilea work-shop, elevii au fost insotiti de colegii lor polonezi in incaperea cu lego, pentru a construi impreuna diferite variante de cladiri imaginare. De-a lungul acestui work-shop a fost abordata problema raportului final. Liderul proiectului ne-a informat despre sarcinile pe care le avem de indeplinit la finalizarea proiectului.  Ne-a explicat si ne-a dat detalii despre felul in care trebuie sa completam raportul final si despre lucrurile asupra carora trebuie sa insistam: a precizat ca trebuie sa cheltuim toti banii  si sa oferim dovezi in acest sens; de asemenea, dupa ce primim parola de la agentia nationala trebuie sa atasam pe site-ul EST relatarea activitatilor desfasurate cu rezultatele realizate.

La ora 17:00, cand work-shop-ul a fost gata, am parasit scoala pentru a participa la un tur pietonal prin oraselul Krosno.

  

Ziua de marti a fost rezervata in totalitate unei vizite de lucru in orasul Cracovia.Asadar, am pornit de dimineata  spre celebrul oras, fosta capital a Poloniei, destinatie faimoasa pentru numarul mare de obiective intrate in patrimonial cultural UNESCO, precum Castelul Wawel, basilica St. Mary, Kazimierz si, desigur, central vechi al orasului. Am ajuns in oras in jurul amiezei si am inceput programul cu vizita la Castelul Wawel, veche resedinta a regalitatii poloneze, pana cand, in urma unui incendiu care a izbucnit in cladire, ca urmare a distrugerii masive provocate locatiei, familia regala si-a mutat resedinta la Varsovia care, de atunci, a devenit capital Poloniei. Vizita a fost una ghidata, iar informatia bogata si detaliata a urmarit  realizarea unei imagini de amnsamblu asupra unei  perioade din istoria deosebit de tulburata a acestei tari. Si pentru elevi a fost un tur extrem de educativ pentru ca si ei au putut observa cu cata veneratie si mandrie isi privesc polonezii istoria si personalitatile.

    

La ora 16:00 ne-am continuat vizita prin central vechi al orasului, cu basilica St. Mary, cladirea operei, piata si zidul Barbican, Kazimierz si Strada Florenskaia. Am ramas profund marcati de frumusetea cladirilor, toate proaspat renovate, de elegant promovata prin pastrarea unei vechi traditii ca aceea de a calatori  prin oras cu trasura trasa de cai si condusa de vizitii (barbat si femeie) imbracati in tinuta originala si de curatenia impecabila a fiecarui coltisor. Orasul abunda de vizitatori si emana o orientare cultural cu grija conservata din timpuri stravechi: Cracovia este si un foarte puternic centru universitar si , asa cum ni s-a spus, cea mai mare parte din locuitori sunt studenti inscrisi la nenumaratele facultati din acest oras.

  

Miercuri dimineata am plecat de la hotel, impreuna cu elevii si ne-am indreptat spre Lancut, pentru a admira unul din cele mai frumoase castele din zona, faimos in intreaga Polonie pentru interioarele sale superbe si o colectie extrem de interesanta  de calesti trase de cai (pastrate de pe vremea cand acestea reprezentau mijlocul de deplasare cel mai utilizat de familiile instarite). Si de aceasta data, colegii polonezi au dorit sa ne ofere o mostra  a ceea ce a fost si  este Polonia in esenta ei: o tara frumoasa, cu o istorie vasta si un patrimoniu cultural impresionant. Nu doar castelul te copleseste, dar si gradinile din jur, care concureaza orice parc englezesc, oranjeria castelului cu flori, plante si mici animalute ingrijite cu dragoste, aranjamentele florale care dau culoare fiecarui coltisor inundat oricum de verdele ierbii si al iederii ce se agata statornic de orice proptea ce urca spre cer. Locatia ne-a lasat o imagine cu neputinta de uitat.

  

La ora 15:00 am parasit  localitatea Lancut si ne-am indreptat spre Rzeszow pentru a face un tur pietonal. Am regasit si aici aceeasi grija pentru frumos pana la detaliu, cu toate ca orasul poarta vizibil amprenta caracteristica a unei zone dezvoltate industrial, imprejurimile ascunzand in subsol bogate rezerve de petrol si gaze.

Joi dimineata, dupa micul dejun am plecat de la hotel, insotiti de elevi, si ne-am indreptat spre Fabrica de sticla, care a facut din oraselul Krosno o localitate cunoscuta in intreaga lume. Sticla fabricate in Krosno se regaseste in magazinele din toata Europa, dar si peste mari si tari, sub forma de pahare, abajururi, vase si farfurii, tablouri si – nu in ultimul  rand – obiecte de podoaba. Foarte multe activitati educative se organizeaza cu elevii in acest loc, pentru ca in fabrica sunt ateliere in care poti sa experimentezi alaturi de  “profesori” foarte  rabdatori. Unii din seniorii cu care au desfasurat elevii scolii activitati in cadrul proiectului sunt fosti muncitori in aceasta fabrica.

  

 Ceea ce ne-a impresionat in mod deosebit a fost faptul ca fabrica nu este una obisnuita; pe langa aceste ateliere care ofera posibilitatea de a experimenta, exista spatii expozitionale in care se etaleaza permanent exponate variate din sticla, mai ales in combinatie cu alte elemente: sticla si efecte de lumina, sticla si insertii speciale,  sticla turnata in culori diverse si forme surprinzatoare. A fost o experienta unica.

    

  

La ora 12:00 ne-am indreptat spre Primaria orasului, pentru a participa la intalnirea cu primarul orasului Krosno. Am fost intampinati cu caldura, ni s-au prezentat informatii despre preocuparile Primariei locale pentru dezvoltarea orasului, cu accent pe dezvoltarea educatiei in institutiile de invatamant din oras. Primarul a apreciat proiectul ca unul binevenit si extrem de util, atat prin prisma tematicii pe care o abordeaza dar si din perspectiva schimburilor culturale intre partenerii proveniti din cele opt tari. In scurtele dialoguri avute cu toti partenerii, s-a interest de unde provenim si am fost placuti surprinsi sa aflam ca a fost in Baia Mare  si ca a colaborat cu Primaria orasului.

Masa de pranz am servit-o la un restaurant din vecinatatea orasului Krosno, in Iwonicz Zdroj, o statiune destinata persoanelor care sufera de diverse afectiuni. Dupa masa de pranz, am  facut un tur prin aceasta micuta statiune si cu aceasta ocazie am vizitat si un centru pentru personae varstnice, unde elevii scolii partenere  au efectuat activitati de voluntariat in perioada celor doi ani de proiect.

Ne-am intors la hotel spre seara si am avut putin timp sa ne pregatim pentru cina festiva, organizata la ora 19:00. Activitatea a fost foarte frumoasa pentru ca au participat nu doar partenerii, ci si elevi, alaturi de parintii gazduitori. Elevii (fetele indeosebi) au pregatit “un moment special” pentru noi toti, un scurt dans la care au lucrat “conspirativ”, alaturi de profesorul de sport din scoala. A fost surpriza serii. In mod festiv si foarte emotionant s-au acordat certificatele de participare tuturor oaspetilor – cadre didactice si elevi.

Vineri dimineata, dupa micul dejun elevii au plecat la scoala unde au facut prezentari power point unii altora, pentru a da informatii despre tara, orasul si scoala de provenienta. A fost un schimb util de informatii si o ocazie de a exersa limba engleza si in mod organizat.

Profesorii au participat – in acelasi timp – la o intalnire cu un grup de seniori implicati in grupul tinta al proiectului. Comunicarea a fost destul de greoaie pentru ca nici unul dintre ei  nu vorbea engleza, si tot ce s-a spus, a trebuit tradus. Am reusit sa desprindem cateva impresii generale, care, in mare masura, coincid cu ceea ce am aflat de la seniorii cu care am interactionat si aici acasa. Ne-au relatat ca au acceptat cu placere  sa participle la aceste activitati, ca sunt convinsi de nevoia de a pune generatiile distante ca varsta la aceeasi masa cu orice ocazie pentru ca ei au sa le relateze celor tineri lucruri pe care ei nu le stiu, dar sunt datori sa le afle. S-a vorbit despre nevoia foarte mare de intelegere intre generatii, de acceptare, de respect si sprijin. Au apreciat ca prin acest proiect, tocmai aceste aspect au fost vizate.

La ora 14:00  am participat la ultima masa de pranz  impreuna in Polonia, alaturi de elevi. La ora 15:00, am parasit hotelul si am pornit inapoi  spre  casa.

 

 "ACTIVITATI DE DISEMINARE CU ELEVII

In intervalul celor doi ani de derulare a proiectului Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”, s-au organizat activitati de diseminare cu elevii participanti  in mobilitati  la reuniunile de proiect din Plunge -  Lituania, Szentendre – Ungaria, Lund – Suedia, Bosa – Sardinia si Krosno – Polonia. Prezentarile  tip power point au fost facute in fata colegilor din grupul tinta al proiectului, dar si a altor colegi din scoala. Elevii au prezentat , pe baza de fotografii, activitatile prevazute prin programul fiecarei reuniuni, si-au prezentat punctele de vedere in legatura cu acestea si au apreciat avantajele implicarii in astfel de proiecte, printer care: imbunatatirea fluentei in comunicare, castigul vizibil in capacitatea de a interactiona si relationa cu tineri din alte tari,  implicarea in actiuni care “te scot din scoala”, dobandirea de informatii si cunostinte substantiale despre alte popoare si alte spatii cultural.  Inclusiv calatoria cu avionul – care pentru unii elevi a fost o noutate – a fost mentionata.

 

Elevii care au facut prezentarile au fost: Buciu Iuliana(VIII B) si Bolchis Roxana (VIII A) pentru reuniunea din Plunge, Lituania;

 

Dobrican Dora (VII A) si Precup Brianna (VII B) pentru reuniunea din Szentendre, Ungaria;  

Gorduza Alexandra (VII B) pentru reuniunea din Lund, Suedia;

Mociran Razvan (VII B) si Rohian Victor(VII B) pentru reuniunea din Bosa, Sardinia;

 

Mateian Tudor(VI B)  si Sabo Iancu(VI B) pentru reuniunea din Krosno, Polonia.

 

"THE CORNER OF THE GRANDFATHER" (" COLTUL BUNICULUI")

Pe data de 28 mai 2015, un grup de elevi din clasa a VII-a B, membri in grupul tinta al  proiectului, alaturi de doamna prof. Smaranda Petretchi ,s-au deplasat la Muzeul Satului pentru a realiza materialul necesar pentru filmuletul “The corner of the grandfather”  (“Coltul bunicului”). Activitatea a avut in vedere intregirea imaginii pe care si-au facut-o elevii despre felul cum au trait bunicii nostri, si care a debutat cu povestile de viata (“I lived it”), a continuat cu experimentarea jocurilor, dansurilor si a mestesugurilor, cu gatitul impreuna si apoi cu impartasirea de intelepciune din  vechi proverb si zicatori, aflate tot de la bunici. De data aceasta, d-na prof. Smaranda Petretchi le-a fost ghid elevilor care au aflat, cu aceasta ocazie, ce fel de unelte si ustensile erau folosite in gospodariile taranesti de catre bunicii nostri si cum anume. Filmuletul ne trimite inapoi in timp, intr-un spatiu al vietii simple, marcat de repere temporale si de ritualuri sacre, toate asezate intre cei doi poli intre care debuteaza si se finalizeaza viata omului: nasterea si moartea. Va invitam sa-l urmariti aici:  Film 

 

EXPOZITIE FINALA SI INCHEIEREA PROIECTULUI

 

Pe data de 17 iunie 2015, la Biblioteca Judeteana “Petre Dulfu” din Baia Mare, a avut loc expozitia cu produsele finale realizate prin proiectul Comenius “I teach you, you teach me: share wisdom and life”, care a marcat si finalizarea activitatilor derulate prin prin acest proiect. La aceasta activitate au fost invitati sa participe reprezentanti ai comunitatii locale, parteneri, parinti, elevi si bunici – membri in grupul tinta, cadre didactice implicate in proiect precum si cadre didactice si elevi ai scolii care nu au participat in mod direct la proiect. 

      

Dupa un preambul facut de domnul director Ioan Marian Pop , care a punctat momente  cheie din derularea proiectului, au luat cuvantul: domnul Augustin Tohatan membru in grupul tinta al bunicilor, eleva Dora Dobrican, membra in grupul tinta al elevilor si doamna profesoara  Daniela Florian, membra in echipa de proiect. Cu totii au  vorbit despre experienta lor ca participanti directi la activitati, despre impactul  pe care acestea le-au avut asupra lor dar si despre beneficiile in planul dezvoltarii personale pe care le faciliteaza un astfel de demers.

      

Doamna profesoara Dorina Miclaus, coordonatorul proiectului, a facut o trecere in revista a tuturor activitatilor derulate de la inceputul proiectului, cu accent pe rezultatele finale realizate in urma fiecareia. Produsele finale care au putut fi publicate (albumele foto, povestile de viata, pliantul cu proverb si  cele doua calendare) au fost expuse pentru a fi vazute si mai apoi oferite partenerilor, colaboratorilor si bunicilor din grupul tinta al proiectului, in functie de activitatile in care au fost implicati. Au fost vizualizate de pe site-ul Comenius (si acesta un rezultat al proiectului) si celelalte produse care nu au fost publicate: prezentarea scolii si a orasului, desenele castigatoare la concursul “Deseneaza-ti bunicul”, panourile cu Coltul Comenius afisate in scoala,desenul castigator la concursul pentru desemnarea logo-ului proiectului, blogul proiectului www.generationsmeeting.blogspot.roprecum si filmuletul “Coltul bunicului”, ultimul produs realizat in cadrul proiectului.

In finalul activitatii, au fost adresate multumiri tuturor celor care s-au implicat in buna desfasurare a acestui proiect, atat partenerilor, membrilor in grupul tinta, parintilor, colaboratorilor, dar si elevilor care au raspuns prezent la toate solicitarile venite din partea profesorilor, pentru a lua parte la actiunile de voluntariat dar si la activitatile prevazute prin agenda de lucru. 

      

S-au acordat diplome si s-au oferit produse finale publicate ,ca semn de recunostinta si, desigur, ca modalitate de a disemina si populariza rezultatele proiectului. Acestea pot fi vazute pe pagina Produse finale de pe acest site.

A consemnat prof. Dorina Miclaus